Port mítics 2018

Ja hi tornem a ser!
Per 5è any consecutiu, amb el Marc Sanclimens anem a marcar uns quants ports mítics de la nostra llarga lista, com a “completats” !

Com que per la zona pirineus francesos ja ens queden pocs ports per fer, enguany planifiquem la sortida d’una forma una mica diferent de les habituals. Enlloc d’anar amb la “maleta” a sobre i fer ruta llarga cicuular de 3 dies, ens marquem 3 punts al mapa com a sortida diaria. Això vol dir, disposem de cotxe per traslladar-nos entre les etapes. Els ports que volem fer son en 3 zones força allunyades entre elles per a a que puguin ser empalmades en bici facilment..

Les 3 etapes que farem son :

1. Sortida des d’Ax les Thermes : per fer Ax 3Domaines, Plateau Beille i  Marmare-Chioula.
  2. Sortida des de Seix : per fer Sarraille, Mur de Peguere i  Lers-Agnes.
  3. Sortida des de Bagneres de Luchon : per fer Aspin, Hourquette Ancizan i ValLouron-Azet

Aquestes son les 3 etapes realitzades realment, el planning era una mica més ambiciós… Deixem  Latrape ( 1er dia ) i Peyresourde ( 3er dia) per una altra ocasió…

Els arxius dels 3 dies plannificats al wikiloc :
Ports 2018 – 1er Dia
Ports 2018 – 2on Dia
Ports 2018 – 3er Dia

1er dia :

Cotxe Calaf – Ax les thermes. A les 9 del matí ja estem apunt per pedalar !
Comencem pujant a la pista d’esquí d’Ax 3 Dommaines, 8 kms amunt … 8,2% de mitjana. Al ser el primer sembla més fàcil.

Ports 2018

Tornem cap a Ax i fem 15 kms d’enllaç fins les Cabannes, on comença el plat fort d’avui, el Plateau de Beille, 16kms, al 7,7% de mitjana ! Dur, dur 🙂
Arribem a dalt al migdia, hi dinem.

Baixada ràpida de retorn a Les Cabannes.
Aquí decidim separar-nos una estona. El Marc enllaçarà directament per la Nacional fins al cotxe a Ax. Jo intentaré fer el 3er port que teniem previst per avui: el col de Marmare, que enllaça al seu punt més alt amb el tram final del col de Chioula.
A l’inici del coll, cartell de Port tancat 🙁  però trobo un senyor en BTT i entenc que em diu que amb bici es pot passar.
Fantàstic. Sense cap cotxe, solitari, hi ha una barrera que talla el pas als cotxes. Hi ha molts arbres al camí però es pot passar bé. Amb l’euforia de la bellesa del coll pujo lleuger i prou ràpid.

Ports 2018

Enllaç amb el col de Chioula i baixada ràpida cap a Ax. L’ultim tram de baixada és comú a l ‘inici de pujada al port de Pailheres. Maco, maco…

A Ax, cotxe i a dormir a Seix, per demà estar al punt de sortida be d’hora.

2on dia

Dia tapat, perfecte per pedalar…
Comencem pujant al Coll de Sarraillé, veint els següents sembla fàcil, però enganya, 9.5 kms amb 5% de mitjana. El tram més dificil a l’inici. Per escalfar les cames perfecte 🙂

Ports 2018

Baixem cap a Massat, aquí comença el port “friqui” de la sortida, el Mur de Peguere. Realment el mur de Peguere comença més amunt.  A l’inici coincideix amb l’inici del Coll de Port i ens porta fins al col des Caougnous on ens desviem per fer realment el Mur.
Desde Massat son 13 kms al 6%.
Des del desviament fins dalt del col de Peguère serà un tram duríssim de 3,6 kms. i una mitjana del 11-12%. Ens espanta una mica el senyal que avisa de pendent màxima del 18%. !

Ports 2018

Un cop a dalt, planegem un parell de kms fins enllaçar amb els últims metres de pujada del Coll de Portel. Un més…
Enllacem també amb el Coll de Pradel i el mític Col de la Crouzette. De pujada aquest ha de ser ben maco…

Baixem per la Crouzette fins a tornar a ser a Massat. A dinar!

Desprès de dinar tornem-hi. Pujarem al Port de Lers, 16 kms al 5% de mitjana. En els primers 13 kms coincideix am la pujada al coll d’Agnes.
Es deixa fer… Un cop al l’etang de Lers, tiro a l’esquerra per acabar de fer els últims 4kms d’ascensió a Lers, els més durs, 8-9 %… Els parapents del coll fan més amena la duresa.

Ports 2018

Foto i avall. Retorn a l’etang per enllaçar amb els últims 4kms de col d’Agnès.
Personalment, se’m fan durs… al 7-8% i algun tram al 10% ! Amb 80kms a les cames costen.

A dalt el coll ja hi ha el Marc, de l’etang ha vingut directament.

Ports 2018

Baixada molt ràpida fins Aulus-les-bains i cap a Seix directament. Teniem la intenció de tornar a Seix pel port de Latrape, pero desistim. Demà hem de pedalar més… I ara ens toca 1h30 de cotxe fins Bagneres de Luchon.

3er dia

Sortim en cotxe i hi fem el Peyresourde i el deixem just baixant. Comencem la ruta circular d’avui:

Comença en baixadeta fins a Arreau i aquí enfilem el primer port, el mític Aspin. Ja el tenim a la llista de ports fets, però per l’altra. La pujada d’avui vaig fer-la fa un parell d’anys de baixada amb el canvi de darrera trencat, sense pedalar gens 🙂
12 kms amb un 6.5% de mitjana. Un port mític, clàssic del Tour de France i molt maco.
Tenim sort i avui a dalt no està enboirat i tapat com l’altre cop. Tenim una bona vista del Midi de Bigorre, per on puja el Tourmalet.

Ports 2018

Baixem rapidament fins al llac de Payolle i el seu centre turístic i just desprès trenquem a l’esquerra per anar a buscar la vall de l’Hourquette d’Ancizan.
Quin port més maco, i quina vall més espectacular!
Pujada més o menys suau, 10kms amb un 5% de mitjana. Prop del cim hi ha un parell de kms de pausa en un paratge impressionant.
Realment espectacular!

Ports 2018

Baixada bastant bruta, força grava solta, carretera estreta…
Baixem fins Sant Lary Soulan i hi dinem.

Retrocedim una mica, fins a Bourisp per encara el darrer port, d’avui i de la sortida en general… El Val Louron-Azet, 11 kms a un 7.5% de mitjana: Deu n’hi dó! I desprès de dinar i amb el caloret…. 🙂
Port dur però maco de fer…Llarg…
A prop del coll ens passen 4 o 5 seniors amb bici elèctrica. Bon invent per igualar forces i fer assequible a “tothom” aquesta classe de rutes.

Ports 2018

Un cop dalt, estació d’esquí Val Louron, per aquí pujarà el Tour enguany…
Baixem cap al centre turistic del llac de Génos. Sembla una bona zona per tornar-hi amb la family… I d’aquí al cotxe per acabar la ruta.

En total haurem fer uns 300kms i uns 8000m+. “NO ESTAMOS TAN MAL” 🙂

Ara ja toca començar  a pensar que fem l’any que ve…

Video resum de la ruta :

Galeria de totes les fotos :
Totes les fotos

8 pensaments a “Port mítics 2018

Els comentaris estan tancats.